Having problems? Learn how to clear your browser cache.

رجاء تحديث رابط الموقع ، فقد انتقلنا الى الموقع الجديد وهو

http://freecopts.net/arabic

كما نرجو عدم وضع أية تعليقات تحت مواضيع الموقع القديم

Please update your bookmarks, the Freecopts web page has moved to:

http://freecopts.net/arabic

Redirecting you there now.
The Free Copts - هل تستحق أن تكون مصريا ؟
الصفحة الرئيسية
هل تستحق أن تكون مصريا ؟ طباعة ارسال لصديق
كتب جورج المصري   
الثلاثاء, 16 أكتوبر 2007
أصابتني الحيرة في تعريف المصري الأصيل بنوع من الحيرة ثم الذهول، في احد التعليقات علي مقال " الصحافة المصرية تستحق ما يحدث لها علي يد أسيادها" علق الأستاذ ممدوح نخلة التعليق التالي في صفحة الأقباط الأحرار.
ممدوح نخلة المحامى كتب:
صدقت يا أخ جورج( المصري الأصيل )فانا احد ضحايا هذه الصحافة الكاذبة التي شنت ضدي حملة شعواء دون أن يكون لي ناقة أو جمل وكلها أكاذيب وافتراءات وتحريض سافر ضدي وفبركة لمجرد ملء فراغات لديهم وعدم وجود مادة جادة يكتبون فيها.
قد يظن البعض منكم أنني سأكيل المديح للأستاذ ممدوح نخلة لأنه وصفني بالمصري الأصيل. أنما أقدم له ألشكره لأنه أعطاني أشارة لوجودي وتأثير ما أقدمه و أكافح من أجلة طلعة شمس كل يوم وشهادته شهادة أعتز بها جدا. لان مصر هي التاج الذي توجني به أبي وأجدادي ومصر  ليست فوق راسي فحسب بل هي في عقلي وقلبي ووجداني.
من هو المصري الأصيل ؟
يقال هو الفلاح الذي يفلح ويكد في الأرض ؟ وأقول لهم لا لان هناك فلاحين في كل مكان في الدنيا يفعلون نفس الشيء فهل هذا يعني أنهم مصريين اصلين ؟
-   يقال انه العامل في مصانع مصر وبدوري أقول لا فهناك ملايين العمال في كل مكان هل يصلح أن نطلق عليهم مصريين لأنهم عمال ؟
يقال أنهم جنود مصر الذين ضحكوا بأرواحهم ! هل هذا يعني أن كل جندي في كل جيش من جيوش العالم يصلح أن يطلق علية جندي يحب مصر ؟ 
-   يقال انه رئيس مصر ويقال انه وزير مصري ويقال انه طبيب مصري وأنا أقول لا لا لا لا فنهاك رؤساء لكل دول العالم وهناك وزراء في كل مكان و أطباء ومحاسبين وسمكريه وحدادين ونجارين ؟
أذن من هو المصري الأصيل ؟
المصري الأصيل هو الذي ينكر ذاته من أجل مصر يقدم لها عمل مخلص يقدمه لها بحب في كل شيء يقوم به . يفكر في مستقبل مصر وغد مصر يفكر في شعب مصر كمصريين وليس كمسلمين ومسيحيين. يرفض ما يضر الغد ويعدله ويغيره ليسلم مصر عامرة للأجيال القادمة ممتلئة حب وخير يري كل مصري ومصريه علي أنهم هم مصر. مصر ليست في حجارة الأهرامات ، بل في عظمة  من بناها ومصر ليست النيل بل من شرب ويشرب منه ومصر ليست شواطئ وليست سماء صافية بل من يعيش تحت هذه السماء ومن يحافظ علي هذه البحار .مصر ليست الجوامع وبعددها وليست بعدد الصلبان .مصر ليست رمال و ليست مباني . المصري هو من يبني بحب وهو يراعي كل شيء يفيدك يا مصر. هو من يزرع وهدفه إشباع شعبك وليس الكسب  بغش المحاصيل بكثرة الكيماوي.
المصري ليس من يحمل بطاقة أو جواز سفر مصري المصري هو من يحمل مصر في قلبه. ومصر هي شعب مصر ومستقبل مصر الوطن في يد الشعب ويكمن فيه.
 لكل  من تظن أنك مصري هل تستحق أن تكون مصريا ؟
 سؤال أوجهه للسيد رئيس الجمهورية و رئيس الوزراء و الوزراء و القضاة وأعضاء مجلس الشعب و ضباط الجيش و الشرطة و البحرية لكل معلم ومعلمة لكل طبيب ولكل محاسب ولكل محامي ولكل فلاح وعامل ولكل إنسان يعيش علي ارض مصر سؤالي لكم جميعا.. هل تستحقون أن تكونوا مصريين؟

التعليقات (23)add comment

Nagi said:

صدقت يا أخ جورج( المصري الأصيل )
16 أكتوبر - 2007      

جاك عطاللة said:

والله كلامك عين العقل وبكده يبقى الاخوة الاعداء من مهدى ظز ونازل ومعاه عائلة خاربها وعائلة ناهبها وشركاهم بالكامل ليسوا مصريين لأنهم يؤمنوا فقط بوطنية الاسلام كدين ودولة ويقاموا الوطنية المصرية و يضربوها بالقلب ويفتتوها بالارهاب وهذا يفسر كلام عاكف عن رئيس ماليزى وعدم محاسبته و يفسر كلام شيخ الازهر عن جلد الصحفيين وعدم محاسبته ويفسر اصرار مبارك على تمويل الازهر بالمليارات ورفض تحويله لجامعة مدنية تقبل كل المواطنين واصراره على عدم الغاء المادة الثانية من الدستور واصراره على تنفيذ مخطط القضاء على الاقباط وتسليط امنه الوهابى عليهم و اصراره على الدكتاتورية وعلى اختيار اسوأ البشر فى ادارته والتى يختارها بنفسه وايضا بيعه مصر للسعودية

16 أكتوبر - 2007      

بسطوروس said:

وماذا فعل الأقباط ( أو المسيحيين ) لمصر فى خلال الـ 100 سنة الأخيرة ؟
16 أكتوبر - 2007      

جورج المصري said:

مايقدمة الاقباط لمصر لا يقدر بثمن ولا يعرف احد غيرهم ان يقدموه لها ومع ظلم الحكام لهم علي مر العصور يرددون في صلاوتهم يوميا التالي
في أوشية السلام اي صلاة السلام وطلبة السلام هذا مايطابة الاقباط من الله القدوسئ:
هذه الكائنة من أقاصي
المسكونة إلى أقاصيها
كل الشعوب وكل
القطعان باركهم السلام
الذي من السموات
أنزله على قلوبنا جميعاً
بل وسلام هذا العمر
أنعم به علينا إنعاماً
الرئيس والجند والرؤساء والوزراء
والجموع وجيراننا ومداخلنا
ومخارجنا زينهم
بكل سلام يا ملك
السلام اعطنا سلامك
لأن كل شي قد أعطيتنا
إقتتنالك يا الله
مخلصنا لأننا
لا نعرف أخر سواك
اسمك القدوس هو الذي
نقوله فلتحيا نفوسنا
بروحك القدوس ولا يقوي علينا
نحن عبيدك موت
الخطية ولا على كل
شعبك


لولا شعب مصر القبطي لصارت مصر العن من العراق هذا ما يقدمة الاقباط يا سيد نسطورس
17 أكتوبر - 2007      

ابن الاب يوتا said:

يا بسطورس شكلك كده لسه ماقريتش المقال لان المقال مش بيتكلم عن حد قدم حاجة لكن بيتكلم عن اللي قلبهم علي بلدهم هم اللي يستحقوا يتقال عليهم مصريين ومنهم الاقباط اللي عمرهم مافكروا لا في رشوة والا كانت الصحافة جرست اللي يتمسك ولا في سرقة والا كانت الملاحقة القضاية ماسابتوش ولا في تخريب وارهاب والا كانوا بقي عندهم قلب يقولوا الارهاب مش اسلامي والدليل دول ....وكمان مش بينهبوا اموال البلد ويفروا بره زي الريان والسعد والهدي وطبعا كلها اسماء انت شايف النور هايفط منها لكنهم بيفتحوا مصانع ويبنوا مدارس ويؤسسوا شركات ويعملوا مشاريع الهدف منها رفعة شأن بلدهم مصر ناهيك عن العلماء في كل مجال اغلبهم من الاقباط اللي لو ماارتفعش اسهمهم هنا في بلدهم لسبب الاضطهاد بيسافروا بره ويلاقوا نفسهم ويعلو كعبهم علي اقرانهم ......مدارس الاقباط فيها اولاد وبنات من كل الاديان بعكس الازهر اللي بتدفع حضرتك وانا وكل اخواننا 40% من ميزانيته غير مسموح لاولادنا يتعلموا في مدارسه وجامعاتهوغير مسموح لمدرسينا اللي من عينتنا انهم يدرسوا فيه اي مادة علمية زي الكيمياء والاحصاء وخلافه وده برضه رغم انهم موجودين في كل المؤسسات التي ينشئها الاقباط لاننا لا نعرف التفرقة العنصرية لا علي اساس الدين او اللون او العرق اما هم فعندهم فضل لعربي علي مصري ولوهابي علي قبطي ولاندونيسي علي مسيحي نحن نعمل لاجل حياتنا نعمل لاجل مستقبلنا نعمل لاجل اولادنا اما هم فانهم يعملون لاجل امر واحد فقط وهو ابادة كل ما هو علي غير فكرهم علي غير ملتهم علي غير طريقهم علي غير ايديلوجيتهم
17 أكتوبر - 2007      

ممدوح نخلة المحامى said:

الاخ جورج ليس ميزة ان تكون مصرى لانك لم تختار وطنك طواعية فجنسيتك تاخذها بمجرد الميلاد اما الميزة التى تستحقها عن جدارة انك اصيل وانت الوحيد او ربما من القلائل الذين تفهمت موقفى و الاعيب الصحافة المصرية
17 أكتوبر - 2007      

جورج المصري said:

أستاذ ممدوح نخلة نعم انا فعلا من القلائل الذين تفهموا او قل الوحيد لانني لا ادين الاخرين من كلام الصحف ولا ادين الاخرين بمجرد سماع أشاعات ولا ادين لكي لا ادان . ويا استاذي الحبيب هل هذه اول مرة أتفهم فيها معدنك الاصيل . يا اخي الحبيب احنا اكلنا عيش وملح معا وكان معنا 222 اخرين . قليلين منهم مازال يعرف قيمة الشراكة لا تنسي انهم من العالم و مملكه الفضيلة و الحب ليست من هذا العالم . ولكن سأعيش في مملكة الفضيلة وانا علي الارض متشبها بكلمة الله المتجسدة كلما أمكنني ويصحبني في رحلتي حياة التوبة ويعينني في امور حياتي الكلمة المتجسدة الحية الفعالة . لا تهتموا كثيرا بالعالم لان العالم يزول أما كلمة الله لا تزول ابدا بل تنمو وتثمر في قلوب يختارها الله ان قبلوة وكانوا من المختارين يعطيهم السلطان ليصيروا اولاد الله من بشارة الانجيل حسب الوحي المعطي ليوحنا التلميذ و الرسول الاصحاح الاول . الرب يبارك حياتك ويحافظ عليك وعلي اسرتك أمين
17 أكتوبر - 2007      

عزيز said:

شكرا لموقع الاقباط الاحرار لنشر مقالات المصري الاصيل جورج المصري . هذا الرجل يجعلنا نخجل من وطنيتة وحبة لمصر.
17 أكتوبر - 2007      

بسطوروس said:

جورج المصرى : فاجئتنى بحكاية إن فضل الأقباط هو الصلاة من أجل مصر
المفروض تصلوا من أجل الفلاح اللى بينتج الأكل ، والغرب اللى بنجيب منه كل حاجة أخرى
هل الصلاة وحدها تكفى ؟ وهل نحب بالكلام واللسان أم بالعمل والحق ؟
--------------------
إبن الأب يوتا : بتقول إن الأقباط مش بيرتشوا .. والحكاية دى ممكن تكون مش مظبوطة .. ولو فرضنا إنها مظبوطة لكن فيه منهم موظفين كتير .. فهل بيقوموا بعمل يوازى المرتب ؟ أم يأخذوا ولايعطوا ؟
أول مرة أعرف إن الناس بيعملوا مشاريع هدفها رفعة مصر !! .. المهم إنك رجعت بعد كده وقلت : إن الناس بيشتغلوا من أجل حياتهم ومستقبلهم وأولادهم .. ولم تذكر رفعة مصر ؟
19 أكتوبر - 2007      

تحوت said:

يا عم بسطورس ارجو ان تتفضل باعادة قراة ما كتبت وكتب جورج انا قلت انهم مش بيرتشوا عندك مرتشي مسيحي قدمه للمحاكمة افضح امه وانا هاساعدك ماعندكش ماتفتيش وتهجص....بالنسبة للشغل واللي مش بيحللوا قرشهم اظن انت عارفهم اكتر مني هم اللي مقضينها صلاة ورا صلاة وفرض ورا سنة وسواك ونوافل ومرضي وعرضي...بل ادعوك للذهاب الي اي مستشفي تابع للتامين لتجد ان المسيحيين هناك يتعدوا علي اصابع اليد الواحدة وكلهم مرضي فعلا مش بيزوغوا علي حس القومسيون اما لو دخلت اي قهوة اثناء النهار فستجدها مرصعة بجواهر مكنونة هاربة من امالها او مزوغة او بتعمل مصلحة وكلهم هيقولولك صلي ع النبي من الاخر كلهم جرايبك ...اما موضوع تهكمك علي المشاريع التي ترفع من شان مصر فعلم الاقتصاد يقول يا سيدي ( القيمة المضافة من الانتاج تؤدي الي زيادة المردود الاقتصادي )والقيمة المضافة هي استثمارات انتاجية تضخ في شرايين اقتصاد اي دولة كي ترفع من مستواها الاقتصادي بزيادة الدخول ورفع مستوي العملة ............ولو قرات ما كتبت جيدا وفكرت قبل ان ترد لعرفت اني قلت اننا نعمل لاجل مستقبلنا وهومستقبل البلد ثم عدت وفسرت لاجل اولادنا وهم ايضا اولاد البلد وليسوا اولاد اصحاب المشاريع لان المستفيدين من اي مشروع ليسوااولاد صاحبه فقط بل ايضا اولاد العاملين والمنفعين.....وبعدين بدل ماتتشطر علي كلامي وتقعد تفصص فيه وريني هم علي كثرتهم عملوا ايه ؟؟؟ هل تعلم ان الاقباط يسددون 40%من جملة حصيلة الضرائب رغم انهم لا يزيدون علي 10الي 15%من تعداداهل ذات البلد وانهم يمثلون 1.5%من دولاب العمل الحكومي الذي تشكوا حضرتك انهم مابيشتغلوش فيه طب وال98 عملوا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
19 أكتوبر - 2007      

بسطوروس said:

الأخ تحوت

بصراحة ماعرفتش وماسمعتش ولا أؤمن إن فيه واحد بيعمل مشروعات لرفعة مصر

أنا شفت مسيحيين بيرتشوا ، ويمكن تعرف المثل اللى بيقول اللى يقعد مع ناس أربعين يوم يا يبقى منهم يا يفر منهم

الإحصاءات اللى إنت أوردتها أول مرة أعرفها ، مش معقول إن المسيحيين 2 % من الجهاز الحكومى

إحنا دلوقتى بنتكلم عن الأقباط ودورهم ، وهل لهم دور أم لا ؟
19 أكتوبر - 2007      

تحوت said:

البينة علي من ادعي وانت ادعيت ان فيه مرتشي مسيحي طب هات بينة ؟؟انت يا مؤمن عملت ايه لما رايت منكر ليه ماحاولتش تغيره بيدك او لسانك زي الحديث ؟؟؟؟ الاحصاءات اللي انا قلتها عن التعبئة والاحصاء ومتداولة في اي سايت دور هاتلاقي ونص كتاب البلد بيستشهدوا بيها والا انت مش من البلد اما عن المثل العبيط اللي انت سقته دا مش قرينة ومالوش معني طب مانا معاشر مسلمين من خمسين سنة ولا انا منهم ولاهم مني وانت تلاقيك معاشر واحد احول لاهو خف ولا انت اتحولت بطلوا تالفوا قوانين وتدعوا انها الهية وكمان سيبك من السفسطة الفارغة وقللي عملوا ايه بتوع البترول غير نهب ثروات البلد وتدمير بنيتها الاساسية هاتلي مشروع واحد له لازمة وراه دقن والا زبيبة والا حتي اسدال وبلاش تقعد تقول مرتشين وحرامية لان ده اسمه في علم النفس احدي الحيل اللاشعورية الخمسة عشر (عارفها؟) وهذه الحيلة هي النقل اي ان تدعي ان المرض الذي اعتراك ليس فيك ولكنك تنقله الي محدثك بانه هو المريض بهذا المرض وبعدين احنا ماعندناش نبي قبل الهدية ولا نعرف نبي كان بيلم غنايم الحرب كرجل حروب وتدمير لا صاحب رسالة اما موضوع انك مش مؤمن وما سمعتش وماتعرفش حد بيعمل مشروع علشان رفعة البلد فده لانك ما تعرفش يعني ايه بلد لان البلد هم مجموعة افراد باتحادهم يكون ما يسمي الشعب هذا الشعب اما ان يتكامل فينصلح حال الجميع باعمال مشتركة يتشارك فيها صاحب المال مع صاحب الجهد لانتاج مادة مضافة ترفع المستوي المعيشي لكليهما حال بيعها بسعر العي من كلفتها فينال العامل اجره وصاحب المال ربحه علشان كده تلاقي المشروعات الاستهلاكية مالهاش اي قيمة مضافة لانك بتعمل حاجة علشان تاكلها زي محل الفول والطعمية ...لكن مشروع اسمنت يتم تصديره ياتي بعملات صعبة ترفع من مستوي العاملين في المجال سياحة جيدة ياخذ فيها العاملين مرتبات جيدة من العملات الصعبة مصنع حديد نصدر انتاجه يرفع من سعر صرف عملتنا كل ده ومش مقتنع ان المشاريع بترفع مستوي البلد امال في راي حضرة الجهبذ كيف نرفع شأن الامة ؟؟؟؟كيف نحسن مستواها الاقتصادي ؟؟؟ لما حضرتك ماتبقاش عالة ع الدولة لكن تلاقي وظيفة محتاجاك تدي فيها بزمة وتاخد منها حقك اللي هايرفع مستواك ولما يترفع مستواي ومستواك يبقي اترفع مستوي البلد .....والا دي كمان مش واضحة ...تسمع عن ساويرس تسمع عن ايوب تسمع عن غبور تسمع عن امون وغيرهم من رجال الصناعة المصرية المحترمين كل دول اقباط وفيه غيرهم كتير بيشتغلوا ويشغلوا ولاد البلد مافيش فرق عندهم بين مسيحي ومسلم دول اربعة بس تعرف تعدلي اربع دقون عندهم 10الي 15 % من الموظفين من الاقباط ....طب تعرف تعدلي اربعة اصلا عاملين مشاريع منتجة لما تلاقيهم ابقي قولي واوعي تقولي احمد عز لانه مش بدقن ؟؟؟؟؟ ولما تلاقيهم نبقي نكمل كلامنا
19 أكتوبر - 2007      

بندق وحندق said:

انا اعرف ان الصعيدي الاصيل لامؤاخذة بيقولوا زي الفردة التفصيل لكن ماعرفش المصري الاصيل ؟؟؟ يعني قصدك مث اصيل اصب والا اصيل ايه
19 أكتوبر - 2007      

بسطوروس said:

المرتشين المسيحيين شوفتهم وسمعت عنهم
إحنا بعد العشرة مع المسلمين أصبحنا زيهم فى الكذب والنفاق وإدعاء حب مصر ، ورفعة مصر !!؟؟
غالبية أهل المدن موظفين قاعدين فى التكية الحكومية ويدعوا ( من الإدعاء ) حب مصر .. بمعنى إن المسلمين بينهبوا البلد ومعاهم الأقباط شركاء لهم أو ساكتين ، وبيشاركوا فى إسطورة حب مصر
الحيل الشعورية أسمع عن واحدة ( الإسقاط ) لكن مش عارفها بالظبط ومش عارف الباقى
إنت بتعتبر النشاط الإقتصادى العادى رفع مستوى الأمة ، وده إذا كان بيحصل بيبقى تحصيل حاصل ، وليس شىء فى الحسبان
الموضوع مش عن المسلمين الموضوع إنه واحد حالم جاب العقيدة المسيحية اللى بتقول إن المسيحى ينكر نفسه من أجل المسيح ومن أجل الحق ، وفال : إن المصرى الأصيل ينكر نفسه من أجل مصر، المسيحى ينكر نفسه لأنه ده سلوك وتعاليم المسيح والمسيح بيعوضنا ويعطينا السلام الداخلى وميراث الملكوت ، لكن المصرى هينكر نفسه من أجل مصر ؟ بتاع إيه ؟ وعلشان إيه ؟ وإيه المكافأة ؟ وحصلت إمتى حكاية إنكار النفس إلا إن المسلمين حاربوا الإنجليز والفرنسيين والأمريكان واليهود كجهاد إسلامى ، وفرضوا علينا المشاركة فى الجهاد الإسلامى ضد مصلحتنا وضد مصلحة بلدنا

مش عاجبك المثل اللى بيقول إن الإنسان أما ينضم لمجموعة أو يفر منها .. طيب فيه آية بتقول : المعشرات الرديئة تفسد الأخلاق الجيدة

------------
بندق بيشتم الصعايدة .. ربنا يسامحه
19 أكتوبر - 2007      

محمد احمد محمود مصطفي said:

يابسطورس انا قلت اكتب انا كمان بأسمك الاصلي. انت قرأت مقال الاستاذ جورج اللي قال فية "الجدال النافع يصيب الاختلافات في مقتل و الجدل من أجل الجدل يصيب المجادل بسكتة دماغية" فعلا كلام الراجل تحقق في شخصك واثبت لنا ان عندك سكتة دماغية. جدالك ده حنكسب من وراه ايه ؟
وسي بندق كمان المصري الاصيل هو اللي بيحب مصر ويحافظ علي كل شيء فيها
19 أكتوبر - 2007      

تحوت بن حتحور said:

والنبي طور ...احلبوه...والنبي اي قضية تتكلم عنها يا تقول اتهامات بقرائن يا ما تتكلمش لان ده اسمه سب علني من فضلك ماتقولش مرتشين مسيحيين؟؟؟؟ انت مسيحي ومرتشي اتكلم عن نفسك لكن طالما بتجبلي ايات طب ايه رايك في وصية الكتاب (لا تشاكلوا هذا الدهر بل تغيروا عن شكلكم بتجديد ازهانكم ) وايضا توصيف السيد المسيح لنا باننا قطيع صغير وبانه ارسلنا حملان وسط ذئاب نحن لسنا مثلهم في كل شيء نحن نفخر بضعفنا وهم يشينهم الضعف نحن نفخر بمحبتنا وهم يكرهون حتي انفسهم نحن نفخر بالصليب وهم يرونه حقارة نحن دعاة سلام وهم يقدمون اولادهم وقود معارك نحن نعمل بدون شعارات وهم يقولون ان العمل عبادة ولا يعملون ولا يتعبدون الا بمظهرية ممجوجة اذا كنت تريد ان تجعل من العوج صفة غير قاصرة علي دين بعينه فانك بهذا تحاول ان تعمم العيوب ؟؟؟؟ وانها غير مرتبطة بثقافة او دين ولعلك بهذا تبغي ان تصل بنا الي ان الارهاب ليس مرتبط بالاسلام كما ان التنبلة ليست مرتبطة بالعرب وان الخيانة لا علاقة لها بالاسلام وعقود المسلمين وان التدمير ليس الا صفة عامة كل الناس غاوية تدمير .........ولو كان الامر كذلك ما كانت هناك امراض مرتبطة بشعوب بعينها كالايدز او الملاريا او الربو او الالتهاب الكبدي وكل منها مرتبط ببيئة معينة وثقافات معينة وسلوكيات معينة تتباين من شعب لاخر فيزيد الالتهاب الكبدي مثلا في البيئات التي لا تهتم بالعناية الصحية والملاريا في المناطق الحارة وهكذا....اما عن الحيل فهي لا شعورية اي لا يشعر الانسان انه يستخدمها فهي تاتي من اللاشعور ومنها الاسقاط والنقل والقلب وغيرها...
ماتكلمت عنه لم يكن نشاط اقتصادي عادي وانما نشاط اقتصادي منتج ذو قيمة مضافة اما الاعمال الاستهلاكية والتجارية العادية الغير منتجة والتي قيمتها المضافة تساوي صفر فهي ما يقوم به المفلسون فكريا كفتح قهوة او سنترال او محل ملابس او كوافيره او سايبر وهو ده اللي ممكن نقول عليه تحصيل حاصل يعني مالوش لازمة....اما عن حب الوطن وانكار الذات من اجله فهو مايفعله الجندي في الحرب وسوف اذكر لك موقفا قبطيا فيه حب للوطن ....في فترة عصيبة علي بلادنا ابان حكم العثمانيين وكان المسيحيين يعانون جدا فيها وكان موقف الدولة العثمانية علي المستوي العالمي سيئا وكانت روسيا قيصرية قبل الشيوعية واتي سفير روسيا يسأل البابا الموجود في ذلك الزمان ان كان يحتاج عناية يمكن وضع الاقباط تحت مظلة الرعايا الروس في مصر وان يحصلوا علي امتيازات الروس وكان يمكن للبابا ان يوافق حماية لشعبه ويصبح هو واولاده رعايا مثل الجالية الروسية تتمتع بحماية القيصر الروسي ونعيش بقي ..لكن البابا رد بعفوية وهل قيصركم يموت قال له السفير نعم قال نحن في حمي مسيح لا يموت ونجي المصريين من صراعات كانت ستنطلق حيال تحول جزء من الشعب الي الحماية الروسية والاخرين يتفرجون ويعانون ....وايضا لقداسة البابا شنودة مواقف لا تنسي في هذا السياق وحب الوطن وصية الهية فهو دعانا ان نحب بعضنا بعضا وان نخضع للرياسات وان نؤمن ان يد الرب علي قلوب الرؤساء بل هناك مثل يهودي يقول خير ان يهلك واحد عن الامة عن ان تهلك الامة كلها .....اما عن المثل بتاع الحب والفرار وتشبيهه بايه (المعاشرات الردية) فارجع لاول كلامي واضيف عليه فاقول نحن نعيش في العالم لكن لا نتركه يعيش فينا ومن يترك العالم حتي يدخل الي داخله فانه ليس مؤمن حقيقي لانه لا يقدر احد ان يخدم سيدين اما الله او المال لانه اما ان يلتصق بالواحد ويترك الاخر او يحب الواحد ويكره الاخر :- :- :-
20 أكتوبر - 2007      

بسطوروس said:

ياأخ حتحور كلامك دعايات ، وبيقولها ناس نفاق علشان يقبضوا ويعملوا لنفسهم شكل حلو
لكن فى الواقع الفرق بقى بسيط بين المسلم والمسيحى
وحسن زى مرقس ، والمذهل إن مرقس كمان إختفى ، ومافيش حد بيسمى إبنه مرقس النهارده
أى بابا أو رئيشس مسيحى ( طبعاً المسيحيين مالهمش رؤساء إلا رجال الدين لأنه ممنوع يكون فيه نشاط مدنى مسيحى ) لو قبل الحماية تانى يوم المسيحيين هيندبحوا .. فسيبك من العنتريات والأفلام دى لأنها مش حقيقية
20 أكتوبر - 2007      

منجي said:

ربنا يهديك
21 أكتوبر - 2007      

تحوت said:

طب يا عم بدل ما تدعي علي كلامي انه عنتريات اقراه وقدمه لواحد بيفهم من بلدياتك يرد عليه رد مقنع بدل سياسة الحجر علي الاراء اللي بتستخدمها دي واقنعني برايك او اتركني اما عن جملة ان كلامي نفاق علشان اقبض يا راجل يا نبيه طب هاقبض من مين ؟؟؟؟؟ وليه ؟؟؟؟ وازاي؟؟؟؟ علي فكرة بالسؤال ده يبقي عندك ييجي 137 سؤال ماجاوبتش عليهم انصحك باحد امرين اما تخلع بهدوء ويا دار ما دخلك شر او ترد علي كل سؤال بفصاحة منقطعة النظير من اللي انت عودتنا عليهم من عينة نفاق وجبتها منين وممنوع ......اما عن قصة ماحدش بيسمي مرقص فانا اخواتي كلهم علي اسامي قديسين واولادي وهاتلاقي كتير مينا (قول انه فرعوني ) وهاتلاقي كيرلس وهاتلاقي ابانوب وهتلاقي ومهرائيل وهتلاقي دميانة كتيييييير جدا لحد مايغمي عليك من الصدمة اصل احنا زي الرز والعدد في الليمون ..اما عن قصة ان مرقص بقي زي حسن هاتلي مرقص ارهابي هاتلي مرقص حرامي ندل هاتلي مرقص نصاب خد فلوس البلد وجري هاتلي مرقص لبس لبس مرا(خمار ) علشان يقابل البت بتاعته في بيت ابوها هاتلي مرقص مش عارف ان النبي بتاعه بيحب الخمر هاتلي مرقص بيصلي علي واحد ميت اندفن من 1400 سنة هاتلي مرقص بيلف حوالين حجر اسود ازداد سوادا من الحك عليه باعضاء النساء الجنسية المدمية من عادتهن.هاتلي مرقص مربي دقنه وعاملها ستارة لاعمال اخري ( منافق ) ولما تلاقي تعالي اتكلم ووحياة غلاوة النبي عندك وحلفتك بيه امانة وحياة ولادك لو عندك وحياة ابوك امك الغاليين لما تجيبهم وترد علي الاسئلة ابقي كمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
21 أكتوبر - 2007      

مجرد راي said:

بعد أذن محررين الموقع ممكن نضع المقال ده في الصفحة الاولي مرة اخري بتعليقاته . الحوار الدائر اكثر من رائع ويستحق ان يعرض مرة اخري علي القارئ .
22 أكتوبر - 2007      

فكرة said:

اضم صوتي لصوت مجرد راي بنشر هذا المقال وردوده علي الصفحة الاولي لتتزايد الاستفادة من الحوار العقلاني وتعم الفائدة وليدل اخرون بدلائهم في هذا الموضوع الشيق
23 أكتوبر - 2007      

علي said:

المتاجرون بالدين من أول السادات مرورا بالنميري الي أل سعود لا يتركون أوطانهم الا خلوا من الخير وحال أبناءها كالحال بين المسلمين والمسيحيين في هذا المنتدي ربنا يرحم الجميع
27 أكتوبر - 2007      

ابن الاب يوتا said:

الفساد له ملة للاسف يا اخ علي ملته تلك التي تدعوك الا تناقش او تجادل يا اخ علي ملته التي تجبرك علي الطاعة تجبرك علي الصمت تسلبك حريتك حتي تستطيع ان تفسدك تغتصب حقك وانت صامت
03 نوفمبر - 2007      

أكنب تعليق
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
smile
wink
laugh
grin
angry
sad
shocked
cool
tongue
kiss
cry
مساحة أصغر | مساحة أكبر

busy
 
< السابق   التالى >

ملف أبونا متاؤس

 إضغط هنا للمزيد
صوت الإختبار
alkarma.jpg
اضغط هنا لتحميل الكتاب هدية من د. مارك غبريال
القاموس القبطي

إستمارة الدخول للموقع






هل فقدت كلمة المرور؟
ليس لديك حساب سجل الآن
RocketTheme Joomla Templates